vovve i mitt liv

Idag har van varit och dragit ut en tand som har gått av. Stackare! trodde att han aldrig mer skulle behöva sövas men, om man nyser och slår nosen i asfalten så går det som de går. Men han är ändå den bästa hunden, trots att han är dyr i veterinär kostnad.

 

I början av min utbildning satt vi och läste om vetenskap och hade en diskussion om djur kan tänka. Det var många av mina kurskamrater som ansåg att djur inte kan tänka. Att de enbart går på instinkt och inte funderar så mycket.

Detta måste jag motsätta mig, för jag tror att djur kan tänka. Mycket är säker instinkt, men om djur inte kan tänka. Hur kan de då lösa uppgifter? Eller rädda liv?! När man studerar en hund som ståt inför en uppgift som den aldrig varit med om förut. T.ex. en ny leksak som har godiset gömda inuti sig. Upplever då jag att de kan tänka. Titta bara på dem. Min hund får först på med en extrem entusiasm för att sedan undersöka hur den fungerar. "Vart kommer godiset ut" och "vad ska jag göra för att få det?" är något som jag tror Ozzy tänker.

 

Sen är det bara att titta på bilder på djur, ser de inte tänkande ut!!? Jag tycker då det!

 
 
© Sara Bengtsson 2012 - 2013
Djur | |
Upp